Ta strona używa ciasteczek. Jesli chcesz poznać politykę prywatnosci w tym zakresie kliknij [tutaj]

Loga PR, Urzędu Miejskiego Wrocławia, UE

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Tytuł projektu

Budowa Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu - etap I

Nr umowy

POIS.06.01.00-00-008/09-00

Umowa o dofinansowanie

W dniu 20 września 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie Projektu. Beneficjentem projektu jest Gmina Wrocław. Umowę podpisali dyrektor CUPT Anna Siejda oraz Tomasz Sołowiej, dyrektor Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi Urzędu Miasta Wrocławia.

Opis

Inwestycja zlokalizowana jest w północnej części miasta. Obejmuje budowę niemal 4,2 kilometrowego fragmentu Obwodnicy Śródmiejskiej na odcinku od ul. Osobowickiej (węzeł Osobowicki) do ul. Żmigrodzkiej wraz z niezbędną infrastrukturą.

Projektowany odcinek Obwodnicy jest ulicą klasy GP 2x2 (droga główna ruchu przyśpieszonego) i G 2x2 (droga główna), o nośności 115 kN/oś. W ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziano budowę jezdni, ścieżek rowerowych (na całej długości projektowanego odcinka), chodników (na całej długości projektowanego odcinka), zatok autobusowych oraz licznych obiektów inżynierskich: przejść tunelowych dla ciągów pieszo-rowerowych, wiaduktów drogowych nad liniami PKP Wrocław - Poznań oraz Jelcz Miłoszyce - Wrocław Osobowice, a także wiaduktów drogowych nad rondem ul. Obornickiej i nad ul. Żmigrodzką. Przewidziana jest również budowa lub przebudowa: urządzeń sterowania ruchem kolejowym SRK, sieci elektroenergetycznych, sieci gazowych, wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci ciepłowniczych, telekomunikacyjnych oraz urządzeń ochrony środowiska.

Realizacja położonej w sieci TEN-T Obwodnicy Śródmiejskiej diametralnie zmieni warunki ruchu w obszarze leżącym wewnątrz obwodnicy, uwalniając centrum miasta od ciężkiego ruchu tranzytowego (prowadzonego drogami krajowymi przez centrum) i częściowo od tranzytu międzydzielnicowego.

Projekt jest współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach konkursu dla działania 6.1 - Rozwój sieci drogowej TEN-T.

Projekt jest realizowany z zachowaniem procedur Ustawy z dnia 29 stycznia 2004. Prawo zamówień publicznych.

Produktami inwestycji będą m.in.:

Produktem przedmiotowego Projektu będą elementy infrastruktury transportowej wraz z towarzyszącymi elementami infrastruktury podziemnej, w tym:

  • Liczba wybudowanych obwodnic w sieciach TEN-T - wartość bazowa (2009) - 0,00 szt. wartość docelowa (2011) – 1 szt.,
  • Długość wybudowanych dróg krajowych w sieci TEN-T w miastach na prawach powiatu - wartość bazowa (2009) - 0,00 km, wartość docelowa (2011) – 4,195 km

Korzyści dla mieszkańców:

Projekt przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego Wrocławia i regionu. Sprawny układ drogowy, którego częścią będzie wybudowana Obwodnica Śródmiejska jest postrzegany jako istotny stymulator rozwoju gospodarczego i ładu przestrzennego miasta, pozwoli na podniesienie jego prestiżu i atrakcyjności oraz na zmniejszenie zróżnicowania jakości życia w poszczególnych obszarach aglomeracji wrocławskiej, poprzez:

  • poprawę dostępności do terenów inwestycyjnych, w szczególności położonych w otoczeniu odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia od ulicy Osobowickiej do ul. Żmigrodzkiej przeznaczonych na przemysł,
  • przyciągnięciu kapitału inwestycyjnego tworzącego nowe miejsca pracy,
  • stworzenie harmonijnego i identyfikowalnego układu przestrzennego, podniesieniu subiektywnie określanej jakości życia mieszkańców,
  • sprostanie wysokim, dostosowanym do wymagań UE, standardom ochrony środowiska,
  • pełnym wykorzystaniu własnego potencjału, w tym walorów położenia i środowiska przyrodniczego,
  • podniesieniu subiektywnie określanej jakości życia mieszkańców
  • poprawa płynności ruchu drogowego,
  • zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu,
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu poprzez separację ruchu pieszych, rowerzystów i pojazdów,
  • zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie,
  • wzmocnienie i wykorzystanie potencjału Wrocławia dla rozwoju przedsiębiorczości i wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym rynku.

Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z pre-umową)

Wartość zadania zgodnie z WPI – 278 034 894,00 PLN
Planowany całkowity koszt realizacji projektu UE – 269 950 917,00 PLN
Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych – 221 442 622,95 PLN
Kwota dofinansowania nie większa niż – 188 226 229,50 PLN
(85% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu)

Termin realizacji (zgodnie z umową o dofinansowanie)

Rozpoczęcie: II kwartał 2008 r.
Zakończenie: IV kwartał 2014 r.

Więcej informacji na temat projektu można znaleźć klikająć na poniższy link:

Budowa Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu - etap I

Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:

Portalu Unii Europejskiej

Program Infrastruktura i Środowisko

Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Ministerstwo Infrastruktury